آموزش وردپرس
خانه / پیش از دبستان / بازی و فعالیت / فعالیت های کمک به رشد جسمانی کودک

فعالیت های کمک به رشد جسمانی کودک

چه فعالیت هایی به رشد جسمانی کودک کمک میکند؟

پسران و دخترانی که پیش دبستانی هستند، از انرژی زیادی برخوردارند و با بالاپایین پریدن و دویدن این انرژی را خالی میکنند. این وضعیت در بچه ها، از نظر رشد جسمانی مشکلی ندارد، بخاطر این که در بر گیرنده حركات متناوب مجموعه عضلات بزرگ و كوچکی بوده كه عملكرد بهینه این بخشهای بدن را موجب می شوند.
اولین بار مهارت های حركتی بزرگ رشد پیدا میكنند. به همین خاطر است كه بچه های دو تا چهار سال، به دویدن، پریدن و … علاقه بیشتری دارند و جنب و جوش زیادی دارند. پس بهتر این است كه برای هر نوع فعالیتی زمانی در نظر بگیریم.

فعالیت های کمک به رشد جسمانی کودک - قصر کودک

روشهای کمک به رشد جسمانی پیش دبستانی ها

پیاده روی خانوادگی. پیاده روی، متناوب دویدن، نرمش و قدم زدن. در حین این كارها میتوانید «هُپ هُپ» بازی كنید یا از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه ای جمع كنید. در خانه میتوانید به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه ای راه بیاندازید. برای رشد جسمانی کودک مناسب است

شن بازی. از اسباب بازیهای مخصوص شن بازی استفاده كنید تا مهارتهای دستی بچه ها تقویت شود.

آب بازی در حیات خلوت. یك استخر پلاستیكی، آبپاش، یا شلنگ آب میتواند شوق آب بازی، دنبال بازی و كشتی را در كودكان بیانگیزد. (همواره در هنگام بازی با آب مراقب كودكان خود باشید)

در اتاق نشیمن یا حیاط خلوت خانه ی خود میدانی از موانع درست كنید، با كوسنها، كارتن های مقوایی، اسباب بازیها و دیگر وسایل كه كودكانتان بتوانند به اطراف دویده و از روی آنها بپرند.

بازی «مثل چی» را انجام دهید. بچه ها علاقه ی زیادی به حیوانات دارند: «میتونی مثل مرغ راه بری ؟ مثل اسب بتازی ؟ سگ چیكار میكنه ؟» یا كودك  خود را تشویق كنید كه مثل هواپیما دور حیاط پرواز كند یا با قایقی فرضی پاروزنان در اتاق بچرخد.

در روزهای مقرر برای بازی، هر بار بازی جدیدی را معرفی كنید. مثلا گرگم به هوا بازی كنید.

توپ بازی كنید. بازیهایی كه شوت زدن، پرتاب و گرفتن توپ دارند تمرین خوبی هستند. سعی كنید خودتان زیاده از حد در گیرو بند قواعد مدارس پیش دبستانی گرفتار نشوید.

همراه با موسیقی برقصید. كودك خود را در معرض موسیقی های مختلف قرار دهید. ساز زدن روندِ رشد جسمانی را نیز تسهیل میكند. یا ریتم های آشنا را با حركات جسمی بیامیزید، شعرهایی مثل «یه توپ دارم قلقلیه». آوازهای آشنای بسیاری هستند كه به تقویت مهارت های حركتی كمك می كنند.

طنابی روی زمین قرار دهید. و وانمود كنید كه طناب بندبازی یا تكه پارهای از یك كشتی غرق شده ی دزدان دریایی است تا كودكان سعی كنند تعادل خود را روی آن حفظ كنند.

شستشوی اتومبیل، موتور، یا سگ. هركاری كه با آب و كف سرو كار داشته باشد، پرانرژی و جالب است. حباب درست كنید و به كودك خود بگویید آنها را بگیرد.

بازیهای دوران كودكی خود را به آنها یاد بدهید. همه ی آنها برای بچه ها تازگی دارد. مثل «گل یا پوچ» یا «هفت سنگ»

یك نمایش عروسكی راه بیاندازید. عروسك های انگشتی یا جورابی درست كنید، یا به كمك عروسكهای اسباب بازی، پشت یك مبل نمایشی ترتیب دهید.

به طرق مختلف مهارت های حركتی را پرورش دهید و از میزِ كار جدا شوید. به كودك خود كمك كنید تا با گچ یك روستا بكشد یا به كمك تكه ای چوب دنبال نوشته ها و رد خط ها در بیرون یا داخل خانه بگردید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *