آموزش وردپرس
خانه / بارداری و زایمان / سندرم پاهای بیقرار و علت بوجود آمدن آن

سندرم پاهای بیقرار و علت بوجود آمدن آن

سندرم پاهای بیقرار چیست و چرا این بیماری رخ میدهد؟

در هنگام بارداری اگر حس کردید که دوست دارید بیشتر در رختخواب بمانید و غلت بزنید تا سوزش در اعماق پا و خارش آن را کاهش دهید، شک نکنید که به بیماری سندرم پاهای بیقرار مبتلا شده اید. تحقیقات این را نشان داده که تقریبا بیست درصد از زنان باردار در ماهای آخر بارداری خود، به سندرم پاهای بیقرار دچار می شوند. هنگامی که در حال استراحت هستین، مخصوصاً وقتی که به مدت طولانی بنشینید (مثلا در سینما یا هنگام رانندگی) ، قبل از زمان به خواب رفتن و … بیشتر با علائم این بیماری سندرم برخورد خواهید کرد. اغلب اوقات، این احساس را در پاهایتان خواهید داشت. البته برخی از زنان در دست های خود نیز احساسی مشابه دارند.

سندرم پاهای بیقرار و علت بوجود آمدن آن - قصر کودک

تكان دادن مفاصل آرامشی سریع را در پی خواهد داشت، ولی متاسفانه تنها آرامشی موقت است. به محض اینكه بنشینید یا دراز بكشید این احساس بازخواهد گشت. پاهای خسته‌ی شما حتی ممكن است شما را از خواب بیدار كنند.
اگر این علائم شب‌های متوالی مزاحم خواب شما شوند، ممكن است با خستگی شدیدی مواجه شوید. خبر خوب آنكه اگر سندرم پاهای خسته‌ی شما در زمان حاملگی آغاز شده باشد، به احتمال زیاد دو تا چهار هفته پس از زایمان به كل ناپدید خواهد شد.
نظریه‌های متعددی در مورد علت ایجاد این سندرم در زنان حامله وجود دارد. كمبود آهن، كمبود فولات (ویتامین ب)، تغییرات هورمونی، و تغییرات جریان خون همگی عوامل محتمل ایجاد این سندرم هستند.
تحقیقات اخیر نشان داده است كه ممكن است این وضعیت در اثر نرسیدن آهن كافی به سلول‌های مغزی زنان پدید آید. به نظر می‌رسد كه برخی داروها، مثل آنتی‌هیستامین‌ها در داروهای مختلف سرماخوردگی و حساسیت، برای برخی افراد بدتر باشد. تقریباً نیمی از تمامی بیماران  در خانواده خود سابقه این وضعیت را داشته‌اند.

 

در برابر این بیماری ( سندرم پاهای بیقرار ) چه می‌توان كرد ؟

گرچه داروهایی برای درمان این سندروم وجود دارد، اغلب آنها برای دوران حاملگی توصیه نمی‌شوند. در مقابل، از ماما یا دكتر خود بپرسید كه آیا می‌توانید از مكمل‌های آهن استفاده كنید یا نه. آهن برخی اوقات می‌تواند این سندروم را درمان نماید، حتی در زنانی كه به نظر نمی‌رسد دچار كمبود آهن باشند.
كشیدن پاها، ماساژ، استفاده از كیسه‌های آب سرد و گرم، حمام آب ولرم یا خنك، یا انجام نرمش‌های آرام‌كننده برای بعضی زنان مفید واقع می‌شود. از كافئین و آنتی‌هیستامین دوری كنید، زیرا می‌توانند موجب بدتر شدن علائم بیماری شوند.
در نهایت، از دراز كشیدن در تخت‌خواب برای كتاب‌خواندن یا تماشای تلوزیون پیش از خواب خودداری كنید، زیرا هرچه بیشتر ثابت دراز بكشید، علائم سندرم بدتر خواهد شد. در مقابل، تنها زمانی به تخت‌خواب بروید كه واقعاً برای خواب آماده‌اید.

 

منبع: نینی سایت – سندرم پاهای بیقرار و علت بوجود آمدن آن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *