آموزش وردپرس
خانه / پیش از بارداری / آمادگی برای بارداری / داشتن برنامه ریزی برای باردار شدن

داشتن برنامه ریزی برای باردار شدن

قبل از باردار شدن چه برنامه ریزی هایی را باید انجام داد؟

چگونگی زندگی کردن شما، سلامت خودتان و همینطور کودکتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با برنامه ریزی هایی که قبل از باردار شدن انجام خواهید داد میتوان اتفاقاتی را که در آینده اتفاق خواهد افتاد را پیشبینی کرد و منتظر اتفاقات خوبی باشید و اگر خواست اتفاق ناخوشایندی بیوفتد برای روبرو شدن با آن آماده باشید.

عموماً زن ها وقتی متوجه خواهند شد باردار شده اند که حدوداً یکی دو ماه از شروع باردار شدنشان گذشته و هنگامی که پیش پزشک زنان و زایمان میروند، پزشک به آنان میگوید که دو سه ماه از بارداریشون رد شده.

دوازده هفته اولی که مادر باردار است از اهمیت زیادی برخوردار بوده، زیرا در این زمان اعضا و دستگاههای اصلی بدن كودك ساخته می شوند. پیش از آنكه متوجه بارداری خود شوید و یا به پزشكتان مراجعه كنید، اتفاق های مهم بسیاری ممكن است روی دهند. آمادگی برای بارداری به معنی آمادگی جسمانی و روحی برای بارداری است. در گذشته بیشتر بر بهداشت و سلامتی در طی دوران بارداری تاكید می شد اما امروزه اكثر متخصصین معتقدند كه باید از مدتی قبل از بارداری به سلامت پدر و مادر آینده توجه داشت. آماده كردن اوضاع كلی زندگی و بخصوص بدنتان با سلامت عمومی مناسب می تواند به شما كمك كند تا یك بارداری لذتبخش و یك كودك سالم داشته باشید.

داشتن برنامه ریزی برای باردار شدن - قصر کودک

در اینجا موارد مهمی كه بهتر است پیش از باردار شدن در نظر داشته باشید و برای آنها برنامه ریزی کنید ذكر شده است. می توانید از آن پرینت بگیرید تا در فرصتهای مناسب با هم آنرا مرور كنید.

  • با استفاده از جدول، چرخه قاعدگی خود را ثبت كنید. برای بررسی چرخه باروری خود می توانید حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگی را یادداشت كنید. اگر قاعدگی نامنظم دارید باید ماههای بیشتری این كار را انجام دهید یا برای تعیین زمان تخمك گذاری از یكی از روشهای اندازه گیری دمای بدن یا ترشحات واژن استفاده كنید.
  • از سلامت بدن خود مطمئن شوید تا نگران خطرات آنها در طول بارداری نباشید:
    • مصرف فولیك اسید را آغاز كنید. روزانه mcg 400 از این دارو توصیه می شود. فولیك اسید از بروز اختلالات مادرزادی مغز و نخاع- كه اختلالات لوله عصبی نامیده می شوند- پیشگیری می كند. همچنین مشخص شده است كه پایین بودن سطح فولیك اسید در بدن، خطر سقط را افزایش می دهد. لازم است كه قبل از بارداری مصرف فولیك اسید را آغاز كنید، چرا كه بیشترین تاثیر مثبت فولیك اسید در ۲۸ روز نخست بارداری است. از آنجا كه ممكن است ندانید چه زمانی باردار می شوید، بهتر است همزمان با توقف روشجلوگیری از بارداری و در دورانی كه سعی می كنید باردار شوید، مصرف آن را آغاز كنید.
    • اگر دچار كمخونی هستید آنرا درمان كنید. شاید لازم باشد كه از پزشك خود بخواهید تا سطح آهن بدن شما را بررسی كند؛ نباید پیش از بارداری از كمبود آهن رنج ببرید. كمبود آهن در بارداری ممكن است موجب شود تا بیش از آنچه كه رایج است، در دوره بارداری احساس خستگی كنید. بعلاوه شما باید ذخیره آهن مناسبی برای جنین و زایمان داشته باشید.
    • حداقل ۳ ماه پیش از باردار شدن به وزن ایده آل بدن خود برسید. وقتی كه باردار می شوید، سلامت كودك تا حد زیادی به متعادل بودن وزن بدن شما بستگی دارد.
    • سعی كنید با دوری گزیدن از عفونت ها، سالم باقی بمانید. دست هایتان را مرتب بشویید، از كس دیگری بخواهید سطل زباله را خالی كند، و از قرار گرفتن در شرایطی كه خطر عفونت به همراه دارند پرهیز كنید.
    • از تماس با مواد شیمیایی مضر در خانه و محل كار اجتناب كنید.
    • گروه خون خود و پدر كودكتان را بدانید و با هم سابقه بیماری های خانوادگی هر یك را یادداشت كنید.
    • به پزشك مراجعه كنید تا اگر لازم می داند برخی از آزمایشات و یا در صورت لزوم واكسیناسیون را پیش از بارداری انجام دهد. در مورد تمام داروهایی كه به صورت مرتب مصرف می كنید صحبت كنید و مطمئن شوید كه تمام بیماری های مزمن شما تحت كنترل قرار دارند.
    • به دندان پزشك مراجعه كنید تا از وضعیت سلامت دندانهایتان مطلع شوید. بهتر است پوسیدگی ها قبل از آغاز بارداری ترمیم شوند و بیماری های لثه باید تحت كنترل باشند. وجود بیماری لثه در دوران بارداری خطر به دنیا آمدن كودكی با وزن پایین را افزایش می دهد.
    • اگر روش جلوگیری از بارداری خود را متوقف كرده اید، برای انجام هر آزمایش یا تصویربرداری – مانند عكس های رادیولوژی – مسوول مربوطه را در جریان قرار دهید.

 

  • شیوه زندگی خود را بهبود بخشید. شروع كردن برخی از این موارد در طول بارداری دشوارتر است. سعی كنید پیش از بارداری برنامه ریزی کرده و به آنها بپردازید:
    • یك برنامه منظم ورزشی را آغاز كنید و آن را ادامه دهید. انجام یك فعالیت بدنی متعادل پیش از بارداری و ادامه آن در طول بارداری، به شما كمك شایانی می كند.
    • یك شیوه تغذیه سالم در پیش بگیرید. غذاهایی مصرف كنید كه تازه و سرشار از مواد مغذی هستند و از تهیه بهداشتی و مناسب آنها مطمئن هستید.
    • اگر سیگار می كشید حتما از حالا برای ترك آن اقدام كنید و تا حد امكان از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات پرهیز كنید.
    • اگر الكل مصرف می كنید، بطور جدی آنرا كنار بگذارید و از نوشیدن نوشابه های الكلی حتی بطور تفریحی و در میهمانیها بپرهیزید.
    • سعی كنید تا جایی كه ممكن است عوامل استرس زا و غیر ضروری زندگی خود را كاهش دهید.

 

  • وضعیت بیمه سلامت خود را كنترل كنید. برنامه آینده زندگی مشتركتان (مانند تحصیل، شغل، مسافرت و … ) را در صورت بارداری و داشتن فرزند مد نظر قرار دهید.

 

منبع: نینی سایت – داشتن برنامه ریزی برای باردار شدن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *