آموزش وردپرس
خانه / خوردسال / اسباب بازی متناسب کودک در سن دو سالگی

اسباب بازی متناسب کودک در سن دو سالگی

كودک در این سن چگونه و با چه اسباب بازی هایی بازی می­كند؟

  • کودک جست و خیر می­كند، بالا و پایین می پرد و همچنین پله­ ها را با یک پا می تواند بالا برود.
  • فرق بین امن و خطرناك را می­داند.
  • با دیگر بچه ها ارتباط بیشتری برقرار خواهد کرد.
  • بین دست و چشمانش هماهنگی بهتری از خود نشان میدهد به این معنی که او می­ تواند مثلا بلوك­های چیدنی را بسازد.

 

اسباب بازی متناسب کودک در سن دو سالگی - قصر کودک

اسباب بازی های متناسب با این سن:

 

۱- وسایلی که با آنها نقش بازی می کند

اسباب بازی­ هایی كه كودك از لمس آنها لذت می­برد برای او كه به دنبال تقلید از دنیای اطراف خود است بسیار مناسب و جذاب خواهند بود.

مامان تب داره . تو درجه تب مامانو بر می­داری؟» كودك­تان را تشویق كنید تا تمام انواع احتمالات را برای حضور در مواقع مختلف تصور و عملی كند و خواهید دید كه از سرعت او در تفكر و عمل كردن شگفت­زده خواهید شد!

وقتی كه در حال بازی كردن است، سؤالات باز و بی­انتها از او بپرسید تا تشویقش كنید چیزهای بیشتری ارائه كند. «امروز لباسای چه كسیو می­شوری؟» «روی اجاق چی می­پزی؟» «كی برای خوردن آماده می­شه؟» چنین پرسش­هایی برای تقویت مهارت­های حرف زدن و تفكر كودك كه باید از تقلید به تفكر برسد لازم هستند.

اسباب بازی های مخصوص كه از او می خواهند از دستورات پیروی كنند بسیار جذاب هستند.خودتان هم می توانید به این نوع یادگیری در او كمك كنید برای مثال، وقتی كه  به شما در كاری كمك می كند، از او بخواهیدكه از الگوهای حركتی شما پیروی كند. برای سرگرمی، الگوهای متفاوتی را به وی پیشنهاد كنید و ببینید كه آیا از آنها پیروی می­كند یا نه.

 

۲- اسباب ­بازی ­های سواری

یك سه چرخه به كودك  كمك می­كند تا تعادل، سرعت گرفتن و شیوه­ فشار دادن پدال به عقب و جلو را یاد بگیرد  كه همه­این موارد برای كنترل حركت­های بزرگ در آینده، خوب هستند. تغییر جهت به راست، چپ، راست، چپ باعث می­شود كه بیشتر یاد بگیرد و با پدال زدن به رشد  مغز خود كمك كند.

وقتی كه برای نخستین بار یك اسباب بازی سواری می­بیند ممكن است آن قدر خوشحال شود كه خودش چند بار پشت سر هم سوار و پیاده شود یا ممكن است روی آن بنشیند و با پای خود روی پدال فشار وارد كند، عقب و جلو.

این وسایل به گونه­ای طراحی می­شوند كه یك پای كودك به زمین یا پدال­ ها برسد و در نتیجه وزن بدنش هم به جلو راندن و حركت وسیله كمك خواهد نمود.اغلب  بچه­ ها متوجه نمی­شوند كه باید پاهایشان دور پدال­ ها به صورت مستمر حركت كنند و می­خواهند كه پدال را به عقب و جلو فشار دهند.به او نشان بدهید كه روش كار آن به چه صورتی است. پاهایش را روی پدال­ها قرار دهید، دستان­تان را روی آنها بگذارید و فشار دهید تا حركت چرخشی پدال­ها را احساس و درك كند.

بسیاری از اوقات كودك فكر می­كند كه فرمان سه چرخه خود به خود هدایت می­شود و فقط آن را می­گیرد و باری به هر جهت می­چرخد! با گفتن جملاتی مانند «حالا بچرخ به چپ» یا «بپیچ به راست» به او كمك كنید تا جهت­ها را یاد بگیرد.بچه ها دوست دارند از بخش­ های كوچك سه چرخه­ خود كه معمولاً به شكل سبد بوده و جا برای اشیای مختلف دارند استفاده كنند. اگر سه چرخه­ او چنین قسمتی دارد، كمك كنید تا یكی از دوستانش را همراه خود ببرد یا یك میان­وعده­ خوب برای زمان استراحتش در آنجا بگذارید.

كودك ۲ ساله آن قدر بزرگ شده­است كه یاد بگیرد سه چرخه اش را پارك كند. در پاركینگ یا زیر انباری یك محل پارك به او اختصاص بدهید. بگویید «این جا پارك توست». «همون طور كه مامان واسه ماشینش یه جا پارك داره، اینم جا پارك سه چرخه­ توست كه وقتی بازیت تموم شد بذاریش اونجا».

 

۳- اسباب بازی ورزشی

اكنون زمانی بسیار خوبی برای آن است كه لذت ورزش با اسباب بازی هایی كه هماهنگی دست وچشم، تعادل و رشد فیزیكی را تقویت می­كنند را به كودك­ نشان دهید. چنین اسباب بازی هایی او را به سمت رشد فردی و بازی تیمی تشویق می­كنند و البته نقش به سزایی در اعتماد به نفسش دارند.فرقی نمی­كند كه مشغول كدام یك از فعالیت­های ورزشی باشد، شما باید اطمینان حاصل كنید كه این فعالیت­ها متناسب با سن او باشند. برای مثال، اگر از یك حلقه بسكتبال قابل تنظیم استفاده می­كنید، آن را برایش در پایین­ترین سطح ممكن قرار دهید.

توجه داشته باشید كه مهم است كه كارهای او را تحسین كنید نه صرفاً خود او را. به جای اینكه بگویید «وای! تو چه بازیكن فوق­العاده ­ای هستی!» با جملاتی مانند «گرفتن و انداختن اون توپ توی سبد خیلی سخت بود ولی تو انجامش دادی» او را تشویق كنید. این پشتیبانی ها برایش مهم تر هستند.

با گفتن جملاتی مثل «وقت بذار و درباره­ زدن توپ فوتبال توی دروازه فكر كن» تصویر موفقیت را در ذهنش ترسیم كنید. سعی كنید تا جایی كه می­توانید واژه هایتان توصیفی باشند: «توپو درست زدی تو دروازه. هدفگیریت عالی بود آفرین!». با كمك شما كودك­تان می­تواند موفقیت خود را تصور كند.

جهت كمك به یادگیری رعایت نوبت، دو نفری بازی كنید تا با مفهوم بازی تیمی هم آشنا شود. «نوبت توست كه توپو بندازی. حالا نوبت منه». او به تدریج می­فهمد كه باید همكاری كند زیرا هر دوی شما به نوبت توپ را می­زنید.

 

۴- اسكیت

همزمان با رشد مهارت­های فیزیكی، كودك كم­كم برای امتحان مواردی به غیر از پیاده­روی آماده می­شود. اسكیت به رشد تعادل و هماهنگی او كمك و  به فعالیت فیزیكی تشویقش می­كند و اعتماد به نفسش را بالا می­برد.

كمكش كنید كه قبل از اسكیت ­سواری لوازم ایمنی مناسب را بپوشد. به او بگویید كه پوشیدن آنها بخشی از این فعالیت محسوب می­شود. آنها معمولا با پوشیدن لوازم ایمنی مشكلی ندارند زیرا دیده­اند كه كودكان بزرگتر و بزرگسالان نیز آنها را می­پوشند.حتماً مرزهای مكانی برای اسكیت­سواری برای او تعیین كنید. اطمینان حاصل كنید كه مانعی در محل اسكیت­ سواری وجود نداشته باشد و پیاده­روها یا خیابان­ها را بررسی كنید كه چاله در مسیر حركتش وجود نداشته باشد.

اگر اسكیتش قابل تنظیم است، آن را متناسب با سن و مهارتش تنظیم كنید. درست مانند وقتی كه راه رفتن را یاد می­گرفت و به حفظ تعادلش كمك می­كردید، الآن نیز گاهی اوقات باید او را نگه دارید. كم كم، اجازه دهید تعادلش را به دست آورد و بفهمد كه كلید یادگیری اسكیت­ سواری همین حفظ تعادل است.به زودی خواهد توانست به جلو حركت كند و وزنش را از یك پا به پای دیگر منتقل كند وبرای اینكه شما تنظیمات اسكیتش را كمی بالاتر ببرید آماده خواهد بود.

 

۵- سواری­ های باتری­ خور

برای اولین ماجراجویی او با یك سواری باتری­خور باید در آغاز كار وقت صرف كنید تا او ببیند چطور باید با آن كنار بیاید. به او نشان دهید كه چگونه می­تواند به جلو برود، چگونه بایستد یا دور بزند.اطمینان حاصل كنید كه محل حركتش نه تنها امن است بلكه آن قدر بزرگ است كه بتواند تا قبل از آن كه عقب آمدن را یاد بگیرد دور بزند.

تقریباً از همان ابتدا كودك­ طوری وانمود می­كند كه انگار می­خواهد همه جا را با ماشین خودش دور بزند :تا مغازه، تا خانه­ مادربزرگ و… . جهت بهتر شدن در نقش بازی كردن، اثاث­هایی مانند كیف خرید به او بدهید تا در ماشینش بگذارد یا برای خودتان علائم رانندگی درست كنید: به او كمك كنید و درباره­ معنی هر یك از آنها و  واكنش راننده به هر یك از آنها با او صحبت كنید.

در یك روز گرم، اینكه كنار هم ماشین­ هایتان را با هم بشویید می­توانید تفریح جالبی باشد (حتماً  قبل از شستشو باتری ماشین را بردارید). به او اسفنج و یك ظرف آب بدهید و ببینید وقتی یاد می­گیرد كه باید مراقب «ماشین خودش» باشد چه غروری در صورتش نقش می بندد !

 

۶- آشپزخانه­ اسباب بازی با غذا و ظروف غیر واقعی

دو ساله­ ها عاشق تقلید چیزهایی هستند كه در دنیای واقعی می­بینند و دوست دارند برای خودشان نقش­های مختلفی را بازی كنند. با فراهم كردن وسایل مناسب  و فضای كافی ، محل را برای نمایش تخیلی و تقلیدش آماده كنید (و هنگامی كه به تدریج بازی با بچه ­های دیگر را شروع می­كند این اجازه را به او بدهید مهارت­های اجتماعی اش را از این راه تقویت كند).

ابتدا ممكن است بخواهید كه با چند پیشنهاد مناسب به او كمك كنید شروع كند. «بیاسالاد درست كنیم. برای اینكار گوجه فرنگی و خیار و سس لازم داریم». از چیزهایی كه در آشپزخانه­ اسباب بازی وجود دارند به عنوان راهنما استفاده كنید یا از اشیای بی خطری كه در آشپزخانه­ خودتان دارید به عنوان اسباب و مواد لازم استفاده كنید. اگر در آشپزخانه­ اسباب بازی او چیزی درست كنید و بعد غذای واقعی را در آشپزخانه­ خود آماده كنید احساس فوق­العاده­ای به او دست می دهد ! خیلی مستقیم افكار او را وارد كار كنید(كودك با این روش بیشتر می آموزد): «می­خوایم سالاد درست كنیم. بعدش باید چیكار كنیم؟» ببینید چه می­گوید. اگر مجبور شدید همیشه می­توانید بگویید: «اوخ! یه چیزیو فراموش كردیم!».

یك كتاب آشپزی كودكان بگیرید و چند مورد از دستورهای آشپزی آن را در خانه امتحان كنید. بچه­ ها هم به اندازه­ بزرگترها دوست دارند كه عكس نتیجه­ نهایی را ببینند پس سعی كنید كتاب­ هایی پیدا كنید كه عكس­ های رنگی داشته باشند.

آشپزی در كنار هم یك فرصت طبیعی را فراهم می­كند كه درباره­ اقدامات بهداشتی هم مواردی را به كودك یادآوری نماییم. «قبل از اینكه شروع كنیم، ما همیشه یك كار خوب انجام می­دهیم ینی دستامونو میشوریم تا غذایی كه می­خوایم بعداً اونو بخوریم آلوده نشه». درباره­ی ضرورت پخت كامل غذا، مراقبت از موها در هنگام پخت غذا و سایر موارد هم صحبت كنید.

همزمان با رشد و تكامل مهارت­های مغزی و حافظه­ كودك و پیرویش از دستورات، این فرصت را به او بدهید كه این كارها را در زمان­های دیگری هم امتحان كند مثلاً وقتی كه در سوپرماركت هستید. پیش از دستور دادن از جملاتی مانند این جملات استفاده كنید: «من متوجه شدم كه تو درست كردن سالاد خیلی خوبی. می­تونی كمكم كنی چیزایی رو  كه برای درست كردنش لازم داریم  پیدا كنم؟»

 

۷- وسایل نقلیه­ ساده­ ای كه كنترل از راه دور دارند

توانایی كنترل حركت یك اسباب بازی به كودك كمك می­كند كه اعتماد به نفس به دست بیاورد و اسباب بازی هایی كه  به برقراری ارتباط و درگیر شدن تشویقش می­كنند به تقویت قوه­ تخیلش هم كمك می­كنند و به او اجازه می­دهند كه ضمن برقراری راه­های جدید برای ارتباط ایده­هایشان را نیز بیان كنند.

به او اجازه دهید راه بر یا راننده­ ماشین مسابقه­ ای باشد كه خودش انتخاب می­كند قطار یا ماشین اسپورتش كجا می رود و چه كاری انجام خواهد داد. می­توانید پیشنهادهای كوچكی به او بدهید اما آن قدر بازی را تحت كنترل خود تان در نیاورید كه كودك هیچ تسلطی بر اوضاع نداشته باشد. مثلا بگوئید: «ایه بار اینجاست. قطار تو باید این بارو كجا ببره؟» «این آدمك باید سوار ماشین بشه. می­تونه سوار بشه؟»با افزودن موارد كوچك دیگر به این اسباب بازی بازیش را توسعه دهید.حیوانات اسباب بازی  جذابیت زیادی به بازی می­دهند و راه و روش­های جدیدی به ذهنش القا می كنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *